4f/ss (5)
4f/ss (5)
تشکر و قدردانی
سپاس خدای را که به من توفیق داد درجه کارشناسی را با موفقیت به اتمام برسانم و تشکر می کنم از استاد راهنما جناب آقای دکتر بحرینیان که با راهنمائیهای خود مرا در انجام این پژوهش یاری رساندند.
تقدیم به
پدر و مادر عزیزم
گواهـی انجـام پـژوهـش
گواهی می شود :
این پایان نامه با موضوع ( بررسی رابطه برخی از ویژگیهای اقتصادی و اجتماعی با افت تحصیلی ) توسط خانم آمنه نصیری انجام و برای کسب درجه کارشناسی علوم تربیتی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و با نمره ………….. پذیرفته شد .
استاد راهنما:
چکیده پژوهش
با توجه به این که چرخ های توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور در آینده نزدیک به دوش نسل دانش آموز امروز می باشد بنابراین باید توجه خاصی به آنها و مسائل و مشکلات آنها مبذول داشت نگارنده با در نظر گرفتن ضرورت توجه به این امر مسئله پایگاه اقتصادی و اجتماعی والدین و تاثیر آن را بر افت تحصیلی – علمی فرزندان بعنوان موضوع تحقیقی خود برگزید و ضمن ارائه تعریف دقیق مفاهیمی چون پایگاه اقتصادی – اجتماعی وافت تحصیلی _ علمی رابطه پایگاه اقتصادی – اجتماعی والدین و فعالیتهای عملی – تحصیلی فرزندان آنها دانش آموزان دختر پایه های دوم و سوم راهنمایی ناحیه 2 آموزش و پرورش شهرستان رباط کریم در سال تحصیلی 87-1386 را بعنوان یک مسئله تحقیقی و هدف تحقیقی درنظر گرفته است .
در این تحقیق ، محقق تاثیر متغیر مستقل پایگاه اقتصادی- اجتماعی والدین که با متغیر های شغل – درآمد تحصیلات والدین بارز شده است را بر متغیر های وابسته افت تحصیلی و عملی فرزندان که با متغیر های میزان فعال بودن دانش آموز در کلاس شکست در فعالیتهای فوق برنامه و میانگین درسی و معدل مشخص شده مورد بررسی قرار گرفته است. نگارنده پس از مطرح کردن دیدگاهها و تئوریهای مربوط و مرور تحقیقات پیشین وجه تمایز تحقیقات پیشین با تحقیق حاضر را که علاوه بر پایگاه اقتصادی اجتماعی بود و فعالیتهای فرهنگی و گروهی اجتماعی و جانبی فرزندان آنها در مدرسه می باشد نیز معین نموده است .
فهرست مطالب
عنوان
چکیده پژوهش
فصل اول – طرح تحقیق
مقدمه…………………………………………………………………………………………………….2
بیان مسئله…………………………………………………………………………………………….4
اهمیت و ضرورت پژوهش ………………………………………………………………….7
اهداف پژوهش …………………………………………………………………………………….9
تاریخچه موضوع ……………………………………………………………………………….11
فرضیات تحقیق ……………………………………………………………………………………16
متغیرهای پژوهش ………………………………………………………………………………..16
تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهش ……………………………………….18
فصل دوم : ادبیات وپیشینه
مقدمه …………………………………………………………………………………………………..21
اهمیت خانواده ……………………………………………………………………………………..24
دیدگاه برخی از دانشمندان در مورد خانواده و اهمیت آن ……………………..28
خانواده از نظر اسلام…………………………………………………………………………….30
خانواده و تائید آن در تربیت و موفقیت تحصیلی آنان…………………………..31
موقعیت کودک در خانه………………………………………………………………………….32
جو عاطفی خانواده ……………………………………………………………………………….35
وضعیت اجتماعی – فرهنگی – اقتصادی خانواده………………………………….37
فقدان والد یا والدین ………………………………………………………………………………40
کودکان با مادران شاغل ……………………………………………………………………….42
تحصیلات والدین ………………………………………………………………………………….44
تحقیقات انجام گرفته در خارج ………………………………………………………………47
تحقیقات انجام گرفته در داخل ………………………………………………………………49
علل افت تحصیلی ………………………………………………………………………………….51
اندازه خانواده ………………………………………………………………………………………53
تحصیل ………………………………………………………………………………………………..54
عوامل موثر در افت تحصیلی از نظر خود دانش آموز……………………………55
راههای مقابله با افت تحصیلی………………………………………………………………..57
اقدام های سازمانی ……………………………………………………………………………….59
اقدام های انگیزشی و مادی …………………………………………………………………..60
اقدام های غیر رسمی ……………………………………………………………………………61
افت تحصیلی در غرب و شیوه های مبارزه با آن ………………………………….62
افت تحصیلی و عوامل درون مدرسه …………………………………………………….64
روش های توجیهی و جبرانی مقابله با افت تحصیلی ……………………………..64
روش های تغییر و تحول بنیادی در مدرسه ………………………………………….67
فصل سوم :
روش پژوهش ………………………………………………………………………………………71
جامعه آماری ………………………………………………………………………………………..72
نمونه آماری …………………………………………………………………………………………72
ابزار اندازه گیری ………………………………………………………………………………….73
فصل چهارم :
مقدمه …………………………………………………………………………………………………..75
تجزیه و تحلیل اطلاعات ………………………………………………………………………..77
فصل پنجم :
نتیجه گیری و پیشنهادات
نتیجه گیری از یافته های تحقیق ……………………………………………………………97
محدودیتهای تحقیق ………………………………………………………………………………99
ضمائم ………………………………………………………………………………………………..102
قیمت: 100 تومان